Jak przygotować rower do sezonu wiosennego ?

Jak przygotować rower do sezonu wiosennego ?

Zima za nami. Wreszcie nadeszły cieplejsze dni. Słońce rozgrzewa powietrze, aż chce się pojeździć.

Wyciągamy rower z piwnicy, balkonu lub garażu, wsiadamy na niego, chcemy jechać i... tu coś skrzypi, łańcuch ucieka, na kierownicy jakieś luzy, hamulce nie są wystarczająco mocne. No cóż. Dziś chyba nie pojedziemy a pogoda taka piękna.

Co zrobić aby nasz rower, który przez kilka miesięcy leżał na uboczu, nadawał się do dalszej jazdy?

Mała rada. Jeśli nie czujesz się na siłach aby samemu zająć się tym problemem, oddaj rower do serwisu. Tam fachowcy sprawdzą wszystko i przygotują twój jednoślad na nowy sezon.

Jeśli jednak chcesz samemu zakasać rękawy, trochę się pobrudzić ale na koniec mieć satysfakcję z osiągniętego rezultatu, przedstawiamy kilka wskazówek.

Jak przygotować rower do sezonu rowerowego ?

Musisz sprawdzić kilka rzeczy:

- stan łańcucha
- stan hamulców
- stan kół i ciśnienia powietrza

Do dzieła.

Sprawdzamy łańcuch

Łańcuch i układ napędowy to serce naszego roweru. Jest jednym z elementów, który zużywa się najszybciej. Gdy nie będzie sprawny, nigdzie nie pojedziemy. 

Sprawdź ogólny stan łańcucha, czy nie ma pęknięć, czy gdzieś się nie poluzował. Jeśli jest ok możesz przystąpić do smarowania łańcucha.

Zdejmij łańcuch (pomocna będzie tu spinka), przetrzyj suchą szmatką aby usunąć wszelkie zabrudzenia. Następnie włóż do plastikowego pojemnika lub butelki i wlej odtłuszczacz. Tu możesz zastosować benzynę ekstrakcyjną lub odtłuszczacz na bazie cytrusów. Przez kilka minut dokładnie mieszaj łańcuch aby preparat dostał się do wszelkich zakamarków. Następnie go wyjmij i odłóż do wyschnięcia. W międzyczasie przeczyść zębatki. Po wyschnięciu załóż łańcuch z powrotem.

Jeśli nie możesz zdjąć łańcucha, możesz przeczyścić go używając szczoteczki namoczonej w preparacie. Każdy z ogniw łańcucha musisz dokładnie oczyścić, aby nie zostały żadne zabrudzenia. Następnie osusz go używając ręczników papierowych.

Kolejnym krokiem jest nasmarowanie łańcucha. Używaj tylko i wyłącznie smarów przeznaczonych do łańcuchów rowerowych. Inne środki może i nasmarują łańcuch ale są przeznaczone do innego zastosowania i ostateczny efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Na pewno nie używaj WD-40 które kiedyś było tak bardzo popularne. Specyfika tego smaru nie pozwala na skuteczne nasmarowanie łańcucha.

Jakich środków użyć do czyszczenia łańcucha?

Do umycia zastosuj benzynę ekstrakcyjną lub ekologiczny odtłuszczacz na bazie cytrusów.

Do smarowania tylko i wyłącznie smary do łańcuchów rowerowych.

Przydadzą się też: spinka, szczoteczka, szmatka, ręczniki papierowe.

materiały partnerów

 

 

Hamulce

Sprawdź czy tarcze hamulcowe nie są zabłocone a klocki hamulcowe są w dobrym stanie.

Klocki typu V-break najlepiej wymienić na nowe, jeśli ich stan nie pozwala na skuteczne hamowanie.

Tarcze lub obręcze dokładne oczyść z wszelkiego piasku i innych drobin.

Sprawdź linki hamulcowe. Jeśli są skorodowane lub popękane wymień na nowe. 

materiały partnerów

 

 

Stan kół i ciśnienia powietrza

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie w jakiej formie są koła i opony.

Obróć rower i zakręć kołami. Przyjrzyj się czy kręcą się prosto, czy może latają na boki. Jeśli zauważysz, że coś z nimi nie tak, udaj się do serwisu.

Sprawdź czy koła są dobrze napompowane. 

Niedopompowane koła to:
- większa szansa na przebicie dętki
- większy opór toczenia

Zbyt mocno napompowane koła to:
- twardsza jazda
- możliwość przebicia dętki przy najazdach na krawężniki, wpadanie w dziury
- brak dobrej amortyzacji

Więc jak dobrze napompować oponę?

Z boku obony producenci podają, jaka jest prawidłowa wartość ciśnienia powietrza. Jednak nie każdy posiada pompkę z kontrolą ciśnienia, manometrem.
W tej sytuacji należy manualnie sprawdzić poziom ciśnienia w oponie. Ściśnij oponę palcami, jeśli jest twarda i czujesz tylko lekkie ugięcie pod naciskiem, to jest ok. Następnie wsiądź na rower i sprawdź jak opona zachowuje się podczas jazdy. Zbyt twarda jazda, nieamortyzowanie nierówności - prawdopodobnie zbyt mocno napompowałeś koło. Z drugiej strony jeśli czujesz, że opona mocno ugina się pod twoim ciężarem, musisz bardziej ją dopompować.

Kup dętki z wentylem samochodowym. Wtedy będziesz mógł napompować koła na stacjach benzynowych.

materiały partnerów

 

 

Ostatnią rzeczą to sprawdzenie czy nigdzie nie ma luzów. Dokręć wszystkie śrubki, sprawdź czy coś gdzieś nie lata, nie obija, nie szoruje. Źle dokręcone elementy szybciej się zużywają.

Rób takie przeglądy kilka razy do roku. Dobrze przygotowany rower zapewni Ci frajdę z jazdy i nie będziesz musiał się martwić, że coś zaraz odpadnie.

No to w drogę!